E-sigaretter og vinter: De beste triksene


Kaldt vær er en kilde til problemer når det kommer til damping, og noen av dem kan virke ganske forvirrende. Den gode nyheten er at du kan fortsette å dampe deg gjennom vinteren, uten noen problemer. Og det beste er; det vil ikke koste deg noe og det er ikke vanskelig!






Her er vår komplette guide til damping om vinteren


Batterier og kulde


Om vinteren øker strømforbruket vårt. Du bruker mer oppvarming, de lange nettene betyr at du slår på lysene tidligere, og at du sannsynligvis bruker mer tid på nettet eller ser på TV.

E-sigaretten vil ha noen forskjellige problemer i kaldt vær. Den bruker samme mengde strøm som ellers, men lave temperaturer kan redusere batteriets levetid, med mindre du tar noen forholdsregler.


Batteriet til en e-sigarett er et energilager. Når du lader den vil strømmen den får inn bli omdannet fra elektrisk energi til kjemisk energi gjennom kjemiske reaksjoner i batteriets elektrolytter. Når batteriet er koblet til en krets, går reaksjonene i revers, og strømmen føres tilbake i kretsen - som i dette tilfellet er en e-sigarett. Energiomdannelser er aldri helt effektive, men det fungerer ganske bra.


Om vinteren, når temperaturen faller, så blir disse kjemiske reaksjonene mindre effektive.

Elektrisitet er en strøm av elektroner rundt en krets, og for å få disse elektronene til å bevege seg, må de overtales til å forlate atomene de er en del av. Det er lettere å få dem i bevegelse når de er på et høyere energinivå. Når batteriet er kaldt, er energinivået mye lavere.


Dette betyr at mer energi må brukes for å få elektronene aktive før de kan sparkes løs og sendes mot spolen din. Litium-ionbatterier er mest effektive mellom 0°C - 60°C, under disse temperaturene begynner ytelsen å falle raskt.


Hvordan kulden påvirker batteriet


Ved -10°C vil et fulladet batteri ha omtrent 70% av sin normale kapasitet, men den faktiske ytelsen du får kan være mye dårligere enn det. High drain øker ytelsestapet kraftig, noe som er dårlige nyheter for sub ohm-entusiaster. Du kan lett miste 50% av kapasiteten bare et par grader under frysepunktet.


Det kan også hende at den maksimale spenningen faller ned til 3,7V for et fulladet batteri. Å bruke kalde batterier bør ikke forårsake permanent skade, men det kan bety at du må lade dem mye oftere. Forsikre deg om at batteriene har romtemperatur før du lader dem, å lade dem når de er kalde kan redusere kapasiteten permanent.


Heldigvis er løsningen enkel - hold batteriene varme. I Norge er det nok å holde mod og reservebatterier i en innerlomme. På denne måten bruker de ikke så mye strøm for å aktivere deres interne kjemi hver gang du trykker på knappen, og batterilevetiden din bør være nær normal.


Hvordan kulden påvirker e-juicen


Du hadde vel ikke forventet deg å få problemer med e-juicen din i kulden? Den inneholder jo frostvæske, eller?


Det stemmer at propylenglykol (PG) brukes mye i frostvæske, men det er mest fordi den ikke er giftig. I tillegg så har den et frysepunkt på -59°C, og om du befinner deg ute i slike temperaturer, så har du sannsynligvis større bekymringer enn om e-juicen fryser.


Den andre hovedkomponenten i e-juice er vegetabilsk glyserin (VG). Den er litt mer komplisert enn PG. 100% rein VG fryser nemlig på +13°C, noe som ikke er kaldt i det hele tatt, men så snart den bli blandet ut vil frysepunktet bli lavere.


Om du blander glyserin med vann 2:1, så vil det ha et frysepunkt på -46°C. Det er derfor også glyserin blir brukt som giftfri frostvæske.


Slik som e-juice er blandet, så vil det ganske ekstreme temperaturer til før det fryser, men du kan få problemer lenge før frysepunktet. Kalde væsker har en tendens til å bli mer tyktflytende, og det betyr at de ikke blir absorbert like lett. En e-juice som holder coilen perfekt fuktet om sommeren, kan slite med å holde coilen fuktig om vinteren. Dette kan forårsake såkalte "dry hits", eller en brent coil.


Alt i alt, om du holder e-sigaretten og e-juicen din varm, så vil damping om vinteren ikke skape noen problemer.

122 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

©2021 Skyen i Byen.